Artros

Risken att utveckla artros ökar med stigande ålder. En artrosangripen led är stel och patienten besväras av smärta. Idag finns ingen behandling som stoppar sjukdomsförloppet. Fysisk aktivitet har däremot en mycket positiv påverkan.

Artros

Artros en reumatisk ledsjukdom

Artros är den vanligaste formen av reumatisk ledsjukdom i Sverige. Artros innebär en obalans mellan nedbrytning och uppbyggnad av ledbrosket som leder till bristande funktion i leden.

Tidiga insatser inom vården kan spara miljarder

Reumatiska inflammatoriska ledsjukdomar, artros och andra sjukdomar i rörelseorganen utgör utöver lidande en enorm belastning för hela EU:s ekonomi. Men det finns hopp. En spansk modell för tidiga insatser visar att varje euro som investeras kan ge 11 euro tillbaka i form av lägre kostnader, skriver läkarna Juan Jover, Spanien och Ingemar Petersson, Sverige.

Ny metod kan påvisa artros innan sjukdomen brutit ut.

Ett stort problem med artros är att sjukdomen inte avslöjar sig förrän brosket i en led har brutits ner med smärta och stelhet som följd. Kan vetenskapen finna en metod för att påvisa framtida artros är mycket vunnet, såväl i hälsa och onödigt lidande som i vårdkostnader.

Röntgen behövs inte för en artrosdiagnos

Symptom och undersökning av lederna är oftast tillräckliga för att ställa diagnosen artros.

Artros är den vanligaste formen av reumatisk ledsjukdom i Sverige och drabbar var fjärde svensk över 45 år. Unga kan också drabbas. Det bästa sättet att skydda sig från artros är skaffa sig kunskap om sjukdomen. Därför har Reumatikerförbundet producerat d

Artrosbesvären lindras när man rör på sig

Senaste forskningen visar att vid lätt till måttlig artros är effekten av träning, information och viktreduktion lika god som effekten av läkemedel.

Artros innebär inte att leden är utsliten

Artros misstas ofta för utslitna leder och man kan tro att lederna slits ner tills de är förstörda utan att man kan vända förloppet.

Fråga efter artrosskola

Fråga fysioterapeut och arbetsterapeut var närmaste artrosskola finns.

Artros är en folksjukdom

1 miljoner personer i Sverige uppskattas ha artros.

Internationella artrosdagen 2 juni

Artros är en långvarig ledsjukdom som oftast brister ut i stigande ålder men den förekommer även i yngre åldrar. Tung och monoton belastning på höft- och knäleder under en lång tid samt Idrottsskador såsom menisk- och korsbandskador i knäna, ökar risken för artrosutveckling.