Vård via ny app - snart får Region Skåne egna nätdoktorer

I höst får Region Skåne egna nätdoktorer. Då testas en skånsk sjukvårdsapp till mobiltelefoner som ger hjälp med var man ska söka vård och att boka tider.

– I appen ska man kunna svara på frågor om sina symptom, och få rådgivning. Det nya är att man kan träffa vårdpersonal över video, säger Monika Kraft, programchef för e-hälsa och digitalisering i Region Skåne. Om de skånska nätdoktorerna kommer att sitta ute på vårdcentraler eller centralt är ännu inte klart. Men eftersom de arbeta inom Region Skåne kommer de att ha tillgång till patienternas journaler.

Till hösten inleds en stor kampanj där särskilda ”e-coacher” ska röra sig ute på vårdcentraler och marknadsföra möjligheterna att boka tider, förnya recept och checka in via de tjänster som finns via sajten 1177. se.

Vid den tiden ska alla vårdcentraler i Skåne ha digital tidbokning. Så småningom ska den möjligheten också finnas på sjukhusens mottagningar.

Kampanjen i höst kommer också att synas på bussar och i annonser med temat ”sjukt smart”.

Appen blir en sorts skånsk ingång till tjänsterna inom det kommun- och landstingsägda 1177.se.

Källa: Region Skåne