Foto: SLS.se

Donation till forskning om SLE

SLE, Systemisk Lupus Erythematosus, är en kronisk reumatisk systemsjukdom som kännetecknas av inflammation/förstörelse och som kan drabba i stort sett alla organ i kroppen. Sjukdomsorsaken är okänd.

Svenska Läkaresällskapet fick förra året en betydande donation till reumatisk forskning, när läkaren Ingegerd Johansson, Linköping, donerade omkring 15 miljoner kronor till forskning om SLE, Systemisk Lupus Erythematosus.

– Det är en unik donation som Svenska Läkaresällskapet har fått av Ingegerd Johansson, säger Mats Ulfendahl, ordförande i Svenska Läkaresällskapets Forskningsdelegation. Vi är mycket tacksamma över förtroendet vi fått, att förmedla pengarna vidare till bra forskning inom området SLE i enlighet med Ingegerd Johanssons önskan.

Ingegerd Johansson var överläkare och sektionschef i neuroradiologi i Linköping, och en uppskattad läkare och pedagog. Redan 1975–76 fick hon den reumatiska diagnosen SLE. Då var den genomsnittliga överlevnaden cirka fem år. Tack vare ett antal olika nya läkemedel som utvecklades i slutet av 70-talet levde Ingegerd Johansson 30 år med sjukdomen. Hon blev 67 år.

SLE har ofta befunnit sig i skuggan av andra större sjukdomsgrupper när det gäller forskningsanslag, trots att det just nu sker betydelsefulla forskningsgenombrott. Genom att kartlägga sjukdomens mekanismer hoppas forskarna få fram nya läkemedel.

– Vi har identifierat flera centrala gener som är kopplade till ökad sjukdomsrisk och allvarligare sjukdomsmanifestationer, men som också påvisar centrala sjukdomsmekanismer, säger Lars Rönnblom, koordinator för det svenska SLE-nätverket.

I dag råder ett stort behov av nya läkemedel för patienter med SLE. Många av dessa lider svårt och fortfarande dör en del unga patienter i sjukdomen.

Källa: SLS Aktuellt nr 2/2016